این سیستم پیشبرنده از سال ۱۹۵۴ مورد استفاده قرار گرفته است. مهم‌ترین فایده این سیستم عدم ایجاد آلودگی صوتی و سرعت بالا برای شناورها می‌باشد اما در مقابل آن سیستم پیشبرنده واترجت هزینه نگهداری بیشتری را در بردارد که برای استفاده‌کنندگان ایجاد مشکل می‌نماید.

سیستم پمپ- جت، هیدروجت و یا واترجت یک سیستم دریایی می‌باشد که در آن از واترجت برای رانش استفاده می‌شود. اجزای مکانیکی این سیستم شامل پروانه قرار گرفته در کانال[۱]و نازل و یا پمپ سانتریفیوژ و نازل می‌باشد.

سیستم واترجت ابتدا به کشتی‌های تفریحی سرعت بالا و سایر کشتی‌های کوچک محدود می‌شد اما از سال ۲۰۰۰ تمایل به شناورهای سرعت بالا افزایش پیدا کرد و متعاقباً واترجت نیز در کشتی‌های بزرگ، شناورهای نظامی و کشتی‌های تجاری عمومیت یافت. در این کشتی‌های بزرگ‌تر قدرت سیستم واترجت با استفاده از موتورهای دیزل و توربین‌های گاز تأمین می‌شود و بدین ترتیب سرعت‌های بیشتر از ۴۰ گره با استفاده از این سیستم امکان‌پذیر می‌باشد.

[۱] Ducted Propeller

pp_38_diesel_tn

شکل ۱: شماتیک سیستم رانش واترجت

یکی دیگر از فواید اولیه استفاده از واترجت، قابلیت مانور این سیستم­ها می‌باشد، به گونه‌ای که کشتی‌های با سیستم واترجت بسیار مانورپذیر شناخته می‌شوند. مثال‌هایی از استفاده از واترجت در شناورها شامل Dvora Mk-III craft، HAMINA Stealth Attack craft، زیردریایی‌های کلاس Virginia و Littoral Combat Ships [LCS] آمریکا می‌باشد.

سیستم پمپ جت بر این اساس کار می‌کند که شامل یک ورودی می‌شود (معمولاً در زیر بدنه کشتی) که اجازه می‌دهد که آب از زیر شناور به موتور وارد شود. در ادامه آب از طریق ورودی به پمپ واردشده و فشار داخل ورودی به وسیله پمپ افزایش می‌یابد و به عقب و داخل نازل رانده می‌شود و شناور را به جلو می‌راند. لازم به ذکر است که با استفاده از یک محفظه بازگردان و بدون نیاز به تعویض دنده و یا تغییر رانش موتور، امکان رانش معکوس و حرکت رو به عقب نیز فراهم می‌شود. همچنین محفظه بازگردان امکان کاهش سرعت کشتی در شرایط ترمز گیری را نیز فراهم می‌نماید و این ویژگی‌ها دلیل اصلی مانور پذیری پمپ‌های جت می‌باشد. لازم به ذکر است که با استفاده از اتصال صفحاتی مشابه سکان به نازل امکان فرمان­پذیری در سیستم پمپ جت نیز فراهم می‌شود.

waterjetشکل ۲: نمونه رانش واترجت با استفاده از موتور دیزل و شکل شماتیک اجزای تشکیل‌دهنده این سیستم

به طور کلی مزایای مختلف سیستم پمپ جت شامل سرعت زیاد، امکان حرکت در آب‌های کم­ عمق، مانور پذیری زیاد و کاهش صدا می‌باشد.

معایب سیستم پمپ جت شامل موارد زیر می‌باشد:

  • می‌تواند نسبت به پروانه در سرعت‌های کم بازدهی کمتری دارد.
  • گران‌تر است.
  • با توجه به آب ورودی به کشتی، وزن بیشتری دارد.
  • نسبت به پروانه‌ها در برابر کاویتاسیون بسیار راحت­تر آسیب می‌بیند.
  • می‌تواند توسط ضایعات مانند جلبک دریایی مسدود شود.
کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :